Astygmatyzm – objawy i sposoby leczenia

Dużo czasu spędzasz przed komputerem czy telewizorem, godzinami czytasz pod kołdrą i zmagasz się z przewlekłym zapaleniem spojówek i uporczywym łzawieniem? Bolą cię oczy, a obraz staje się niewyraźny? Starasz się przyzwyczaić do rozmazanego widzenia i bagatelizujesz objawy? Niesłusznie. Możesz mieć astygmatyzm, który nieleczony będzie postępował dalej. Brak odpowiedniej korekcji wzroku spowoduje jedynie nasilenie choroby. Można ją korygować – okularami, soczewkami kontaktowymi lub laserem, który pozwala pozbyć się schorzenia raz na zawsze. Kto cierpi na astygmatyzm? Jak go rozpoznać i leczyć?

Astygmatyzm – objawy, przyczyny powstania i sposoby leczenia

Astygmatyzm, nazywany także niezbornością, jest jedną z trzech chorób wzroku, które najczęściej dotykają ludzi. Występuje u osób w każdym wieku, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, choć konkretna przyczyna jego powstania nie jest dokładnie znana. I choć astygmatyzm może mieć wiele przyczyn, w większości przypadków jest dziedziczony. Czasami także może być  spowodowany urazem oka (tu zaliczyć można wszelkie uszkodzenia, zwyrodnienia i wady rogówki, które mogą powstać po chorobie). Niezborność oznacza wadę soczewki, w przypadku której prawidłowa rogówka oka załamuje się silniej w pionie niż poziomie. Co za tym idzie, rogówka u osoby cierpiącej na astygmatyzm zamiast kształtu okrągłego przybiera kształt wydłużony, ulega rozciągnięciu i zniekształceniu. Niewielka wada nie wpływa jednak znacznie na sposób widzenia, w odróżnieniu od wyraźnej astygmatyzacji, która powoduje zarówno nieostre widzenie z daleka i bliska, jaki i często – uporczywe bóle głowy. U astygmatyka obraz najczęściej staje się rozmyty, pojawiają się zaburzenia związane z wyczuciem przestrzeni, kontury tracą na wyraźności.

Astygmatyzm jest wadą często towarzyszącą krótkowzroczności i nadwzroczności. Można skorygować go na trzy sposoby – okularami korekcyjnymi, soczewkami kontaktowymi i chirurgią refrakcyjną. Dokładnego rozpoznania i wyboru sposobu korekcji astygmatyzmu powinien dokonać lekarz okulista. Dzięki specjalistycznym badaniom możemy wyróżnić dwa rodzaje astygmatyzmu: regularny i  nieregularny. Astygmatyzm regularny przeważnie jest dziedziczny i występuje już u noworodków. Można go na szczęście łatwo skorygować. O ile niezborność regularna jest najczęściej spotykaną forma choroby, to astygmatyzm nieregularny pojawia się w późniejszym życiu, a przyczyną jego powstania najczęściej jest uszkodzenie rogówki. Zdarza się, że czasami rozwija się w wyniku zaćmy.

Zmęczenie wzroku, częste mruganie i mrużenie oczu, bóle głowy i nieostre widzenie nie muszą być naszym problemem Często zdarza się, że astygmatyzm (mniejszego stopnia) przez długi czas jest niezauważalny. Regularne badanie wzroku pomoże nam szybciej zlikwidować niepokojące objawy. Tylko lekarz okulista wybierając metodę korekcji niezborności może pomóc nam rozwiązać uporczywy problem.