badanie dna oka

Badanie dna oka

19 stycznia 2017

Badanie dna oka to dokładnie badanie jego tylnego odcinka, profesjonalnie nazwane oftalmoskopią. Dzięki niemu okulista może rozpoznać większość chorób, takich jak: schorzenia siatkówki (odklejenie, krwotoki do siatkówki, choroby plamki żółtej), błony naczyniowej (zapalenie, nowotwory), schorzenia nerwu wzrokowego (zapalenie, jaskra).

Badanie dna oka daje możliwość oceny stanu naczyń siatkówki, dzięki czemu okulista może wykryć początki chorób ogólnoustrojowych takich, jak: cukrzycy, miażdżycy czy nadciśnienia tętniczego. Badanie dna oka pozwala skontrolować stan siatkówki, nerwu wzrokowego i naczyń krwionośnych.

Głównymi wskazaniami do badania dna oka są choroby naczyniowe, wcześniej wymienione oraz choroby neurologiczne: udar mózgu czy podejrzenie guza wewnątrzgałkowego. Wskazaniem do badania jest również złe widzenie obrazów, czyli np. widzenie rzeczy jednym okiem większych a drugim mniejszych, krzywienie się linii, nasilone błyski światła lub widzenie czarnych punktów.

W celu przeprowadzenia badania, okulista zakrapla oczy środkiem rozszerzającym źrenicę – kroplami mydriatycznymi zawierającymi atropinę. Należy pamiętać, że nie wolno ich stosować, u osób cierpiących na jaskrę. Wpuszczenie kropli powoduje rozszerzenie źrenic, dzięki czemu okulista może zobaczyć większą powierzchnię dna oka. Lekarz przeprowadza badanie za pomocą wziernika okulistycznego, urządzenia przypominającego lupę w prostokątnej obudowie. Z wnętrza urządzenia wydobywa się strumień światła rozjaśniający dno oka pacjenta. Soczewka i lusterko – umieszczone we wnętrzu przyrządu – powiększają kilkukrotnie badany fragment oka, a obraz widoczny dla lekarza jest płaski. Jeśli lekarz chce jeszcze bardziej szczegółowo obejrzeć dno oka, zbliża do badanego oka dodatkową soczewkę Volka. Dzięki tej soczewce obraz jest trójwymiarowy i pozwala na 70-krotne jego powiększenie.

Mimo, że badanie dna oka jest całkowicie bezpieczne warto poprosić bliską osobę, aby poszła z nami na badanie. Jeszcze kilka godzin po wizycie możemy słabo widzieć. To efekt uboczny po zakraplaniu. Pamiętajmy również, aby na badanie zabrać ze sobą okulary przeciwsłoneczne, ponieważ wzrok jest po zakropleniu bardziej wrażliwy na światło. Po badaniu mogą niestety pojawić się skutki uboczne, takie jak: światłowstręt, bóle głowy, nudności i suchość w ustach. Są to niewielkie dolegliwości w porównaniu z tym, ile korzyści niesie ze sobą samo badanie. Może pokazać nam początki problemów zdrowotnych naszego wzroku. Badajmy się regularnie i dbajmy o nasze zdrowie.