ARTYKUŁY


blog_MC-19.02

Chroń oczy przed smogiem – 10 sposobów

19 lutego 2018


Temat smogu jest w ostatnich tygodniach bardzo popularny. Wysokie zanieczyszczenie powietrza szkodliwymi toksynami bardzo źle wpływa na nasz układ oddechowy, odpornościowy, jak również wzrokowy. W związku z tym przedstawiamy kilka skutecznych sposobów, które podpowiedzą wam, jak chronić oczy przed trującym smogiem.

  1. Ogranicz wychodzenie z domu

Jeżeli wiesz, że poziom zanieczyszczonego powietrza znacznie przekracza dopuszczalne normy, to staraj się w miarę możliwości jak najbardziej ograniczyć wychodzenie z domu. Najmocniej jesteśmy narażeni na szkodliwe działanie smogu, przebywając pod gołym niebem.

  1. Korzystaj z okularów lub soczewek przeciwsłonecznych

I choć brzmi to nieco dziwnie, to okulary przeciwsłoneczne, wbrew pozorom, są nam często bardziej potrzebne zimą niż latem. Jak się okazuje – tego typu okulary lub soczewki – bardzo skutecznie chronią nasze oczy przed szkodliwymi pyłkami, występującymi
w powietrzu. Zatem warto mieć je przy sobie, gdy tylko przebywamy na zewnątrz.

  1. Używaj kropli do oczu 

Jednym z najgorszych skutków ubocznych, jakie powodują substancje smogowe jest wysuszanie naszych oczu. Uczucie senności, szczypania albo pieczenia to objawy pokazujące, że nasze oczy zostały narażone na negatywne działanie smogowe. W związku
z tym, w momentach największego zagrożenia, pamiętajmy o używaniu nawilżających kropli do oczu, które pozwolą na wypłukanie szkodliwych zanieczyszczeń. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak poprawnie zakraplać oczy, zachęcamy do zapoznania się z tym tekstem.

  1. Zadbaj o poprawne nawodnienie organizmu

Skoro mowa o dobrym nawilżaniu naszych oczu, to nie możemy pominąć punktu dotyczącego odpowiedniego nawodnienia całego organizmu. Duża ilość wody
w organizmie pozytywnie wpływa na produkcję łez, a te są niezbędne w procesie nawilżenia oraz oczyszczania spojówek z substancji zagrażających.

  1. Zainwestuj w oczyszczacz powietrza

Coraz więcej ludzi mając świadomość poważnego zagrożenia, jakie niesie ze sobą smog, inwestuje we wszelkiego rodzaju oczyszczacze powietrza. To urządzenia, które jak sama nazwa wskazuje, mają czyścić atmosferę z trujących bakterii, unoszących się
w pomieszczeniach naszych domostw. Warto zainwestować w tego typu rozwiązanie
i zapewnić sobie świeże powietrze w domu.

  1. Pij witaminy i minerały

Każdy z nas pamięta słynną akcję reklamową pt. „pij mleko, będziesz wielki”. Podobny slogan możemy odnieść również do witamin – „pij witaminy, będziesz zdrowszy”. Bowiem zarówno witaminy, jak i minerały chronią nasz organizm przed wszelkimi zagrożeniami, również tymi związanymi ze smogiem i narażaniem układu wzrokowego. W okresie największego zanieczyszczenia pijmy jak najwięcej witamin, a głównie witaminy z grupy C, A oraz E. Nie zapomnijmy również o minerałach, a w szczególności o cynku i selenie.

  1. Ograniczaj sztuczne światło

Jak wiemy, sztuczne światło w nadmiernych ilościach jest szkodliwe dla naszego wzroku.
W przypadku zakażenia powietrza smogiem, to szkodliwe działanie jest dwa razy większe. Wynika to głównie ze zmęczenia oczu w związku z wchłanianiem zabójczych toksyn. Starajmy się jak najmniej korzystać z tego typu oświetlenia.

  1. Wstrzymaj się z bieganiem i jazdą na rowerze

W okresie zimowym, kiedy zagrożenie smogowe jest największe, warto przynajmniej na jakiś czas odstawić codzienne bieganie i jazdę na rowerze. Podczas wzmożonego wysiłku dochodzi do głębokiej wentylacji i cząsteczki smogu wnikają do oskrzeli lub pęcherzyków płucnych. Jest to działanie bardzo niezdrowe, dlatego warto na kilka tygodni zmienić formę treningu na bardziej bezpieczny.

  1. Przemywaj oczy czystą wodą i solą fizjologiczną

O ile nie mamy możliwości całkowitej ochrony oczu przed wpływem smogu, o tyle możemy bronić je przed potencjalnymi konsekwencjami. Dlatego starajmy się zawsze po powrocie do domu przemywać oczy wodą lub solą fizjologiczną, aby wypłukać z nich negatywne związki i nawilżyć cały układ wzrokowy.

  1. Stosuj kompresy nawilżające

Świetnym sposobem na zmęczone oczy, jest stosowanie kompresów nawilżających. Możemy je przygotować ze świetlika lekarskiego, rumianku albo zwykłych torebek po herbacie. Efekty takich działań są bardzo zadowalające i pozwalają poczuć ulgę.