blog_lekkostrawna_dieta

DIETA LEKKOSTRAWNA SPOSOBEM NA ZACHOWANIE MŁODOŚCI

2 maja 2017

Nikomu z nas nie jest obce uczucie dyskomfortu, spowodowane bólem brzucha, zgagą czy częstymi wizytami w toalecie. Szukając ratunku sięgamy często po tabletki, krople czy czopki. Przy biegunce, nieżycie jelit czy żołądka – spowodowane w większości problemami zdrowotnymi – leczenie farmakologiczne nie zawsze przyniesie efekt. Na tego typu dolegliwości pomóc może dieta lekkostrawna.

Dieta lekkostrawna jest sposobem odżywiania, dzięki któremu nie obciążamy organizmu spożywaniem produktów ciężkostrawnych, głównie tłustych i smażonych. Nie została stworzona z myślą o odchudzaniu, lecz po to, by chronić nasze organy wewnętrzne, które dotknęła choroba układu pokarmowego. Przy ograniczeniu, a najskuteczniej całkowitym wyeliminowaniu produktów i potraw ciężkostrawnych dieta ta dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników – pokrywa takie samo zapotrzebowanie kaloryczne dorosłej osoby oraz zapotrzebowanie na wartości, co normalna dieta. Dieta lekkostrawna jest jedynie modyfikacją racjonalnego żywienia ludzi zdrowych.

Na czym w praktyce polega dieta lekkostrawna?

Dieta lekkostrawna jest dietą leczniczą, wskazaną we wszystkich stanach chorobowych, szczególnie w schorzeniach jelit, po operacjach, zatruciach pokarmowych, w chorobach infekcyjnych, którym towarzyszy gorączka. Rodzaj pożywienia proponowany w tego typu diecie jest odpowiedni zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Zalecana jest także w szczególności ludziom starszym. By nie obciążać układu pokarmowego z diety eliminuje się produkty tłuste, smażone, często długo zalegające w żołądku i wzdymające. Dieta lekkostrawna zakłada wyeliminowanie posiłków zawierających dużą ilość błonnika, pieczonych w tradycyjny sposób, wędzonych i ostro przyprawionych. Aby ułatwić żołądkowi trawienie zaleca się regularne spożywanie „lekkich” potraw (w odstępstwie 4-5 godziny) – gotowanych na parze, duszonych i pieczonych w foli. Przygotowywane dania powinny mieć łagodny smak, nie pobudzać dodatkowo wydzielania soków trawiennych i nie powodować występowania dolegliwości bólowych. Różnica między żywieniem osób zdrowych, a tych, u których wymagana jest dieta lekkostrawna zakłada ograniczenie niektórych przypraw, które mogą podrażniać żołądek, należą do nich m.in. koper, majeranek czy pietruszka. Całkowicie odstawić należy spożywanie alkoholu, mocnej kawy i wszelkich napojów gazowanych. Cukier też nie jest naszym sprzymierzeńcem, słodycze też znajdują się na liście produktów zakazanych przy stosowaniu łatwostrawnej diety. Napoje słodzone zastępować można ziołowymi herbatkami i naparami; naturalnymi jogurtami i kefirami. Lekkostrawna, uboga w tłuszcze i błonnik dieta ułatwia trawienie i wspomaga prawidłowe działanie naszych innych organów, jednocześnie pozwala skutecznie zwalczać chorobę i powrócić do zdrowia.