AKTUALNOŚCI


gimnastyka oczu

Gimnastyka oczu

19 stycznia 2017


Gimnastyka oczu jest bardzo istotna przy zachowaniu w dobrej kondycji  naszego wzroku. Długa praca przed komputerem, zanieczyszczenia powietrza, klimatyzacja to jedne z najważniejszych czynników wpływających na nasze oczy. Powodują one zaburzenia funkcjonowania wzroku, co przejawia się przemęczeniem oczu, łzawieniem, pieczeniem, zaczerwienieniem czy uczuciem ciała obcego pod powiekami.

Chcąc uchronić wzrok przed tymi nieprzyjemnymi skutkami pozwólmy im częściej odpoczywać i wprowadźmy odpowiednie ćwiczenia. Gimnastyka oczu pozwoli nam je rozluźnić. Ćwiczenia wykonywać możemy podczas przerwy w pracy lub chociaż odrywając się na chwilę od patrzenia w monitor. Pamiętajmy, że jeśli nosimy okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe, zdejmij je przed rozpoczęciem ćwiczeń. Gimnastyka oczu powinna być wykonywana kilka razy dziennie. Dobrym wynikiem będzie jeśli ćwiczenia w ciągu dnia zajmą nam 30 minut. Przedstawiamy kilka przykładowych ćwiczeń:

Mruganie: najprostsze i najważniejsze ćwiczenie relaksacyjne narządu wzroku. Kiedy zaczynamy odczuwać podrażnienie oczu, zamrugajmy energicznie kilka razy. Spowoduje to wytworzenie łez, dzięki czemu nawilżymy gałkę oczną.

Patrzenie w dal, czyli gimnastyka oczu przy stanowisku pracy. Siedząc przy biurku, skieruj wzrok z ekranu monitora na przedmioty znajdujące się za nim. Następnie przenieś wzrok jeszcze dalej, jeśli masz możliwość spójrz za okno na niebo, dachy budynków i drzewa (ich zieleń działa relaksująco na oko). Spoglądaj mniej więcej minutę do dwóch, po czym przenieś wzrok z powrotem na ekran monitora. Zamrugaj intensywnie kilka razy, aby nawilżyć oczy. Powtórz czynność 3-4 razy.

Spoglądanie w ciemność, czyli Palming: usiądź wygodnie na fotelu przy biurku. Dłonie skrzyżuj na czole, tak aby środki dłoni zasłoniły nasze oczy. Łokcie oprzyj wygodnie na biurku. Pamiętaj, aby oczy jedynie przykryć, nie uciskać gałek ocznych. Rozluźnij się i poczekaj aż zobaczysz zupełną ciemność, a wzrok zacznie odpoczywać i odczujesz ulgę.

Wahadełko: ta gimnastyka oczu niweluje napięcie mięśni szyi i barków oraz usprawnia ruch gałek ocznych. To ćwiczenie można wykonywać zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Siedząc wygodnie (lub swobodnie stojąc), równo oddychając zamykamy oczy i wyobrażamy sobie przed naszą twarzą bujające się wahadełko. Naśladując ruchy wahadełka, poruszamy płynnie głową. Po chwili przerwij. Następnie trzymając głowę prosto, powieki wciąż zamknięte, śledź ruch wahadełka tylko oczami.

Masaż oczu: to również gimnastyka oczu. Pomaga ona rozluźnić mięśnie twarzy. Siedząc wygodnie, rozluźniamy się i opuszkami palców masujemy policzki, czoło oraz skronie. Postarajmy się wykonywać to okrężnymi ruchami od środka na zewnątrz twarzy. Tym sposobem, delikatnie masujemy powieki.

Pamiętajmy, aby jak najczęściej odrywać wzrok od ekranu monitora i patrzeć w dal. Jeśli pracujesz dużo przy komputerze po każdej godzinie, wprowadź 5-minutowe przerwy. W tym czasie wykonuj ćwiczenia, aby wzrok nie przemęczał się. Gimnastyka oczu to dbanie o wzrok poprzez ćwiczenia. Dzięki nim możemy cieszyć się niezawodnym wzrokiem przez długie lata.