AKTUALNOŚCI


kwasy_omega

Kwasy Omega-3

29 sierpnia 2017


Nienasycone kwasy tłuszczone z rodziny omega-3 to niezbędne paliwo dla naszego organizmu. Wiadomo już, że przyjmowane w odpowiednich dawkach wspomagają pracę mózgu i serca oraz zwiększają naszą odporność na wirusy. Amerykańscy naukowcy udowodnili ostatnio, że dieta bogata w kwasy omega-3 może pomóc także w zapobieganiu zwyrodnienia plamki żółtej.

Kwasy omega-3 mają fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie bez powodu nazywamy je niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Biorą one udział w stymulowaniu wielu procesów życiowych. Stanowią wyjątkowy budulec naszych komórek. Dzięki nim błona komórkowa lepiej funkcjonuje. Omega-3 są nie tylko jednym z podstawowych budulców błon komórkowych, ale także odpowiadają za prawidłową pracę siatkówki oka. Nienasycone kwasy tłuszczowe są potrzebne do prawidłowego rozwoju oka. Ponadto są niezbędne w leczeniu zespołu suchego oka. Ich niedobór może powodować poważne wady wzroku. Dieta bogata w kwasy omega-3 zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe chronią komórki nerwowe w oku, nie dopuszczając do powstania zwyrodnienia plamki żółtej.

Źródła Kwasów Omega-3

Organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych Omega 3, dlatego też ich jedynym źródłem pozostają spożywane przez nas pokarmy. Tłuste ryby morskie, w tym łosoś, tuńczyk, halibut, makrela, śledź i sardynki, a także kryl, algi morskie oraz nasiona lnu zawierają najwięcej kwasów omega-3.

Rozróżnić możemy trzy typy kwasów tłuszczowych Omega 3 biorących udział w ludzkiej fizjologii:

– kwasy eikozapantaenowe EPA, których największym źródłem pozostają: ryby morskie, kawior oraz owoce morza

– kwasy dokozaheksaenowe, które możemy znaleźć w podobnych produktach jak kwasy eikozapantaenowe

– kwasy alfa-linolenowe ALA zawarte są w siemieniu lnianym, oleju z siemienia lnianego, oleju rzepakowym, orzechach włoskich, oleju sojowym i w zielonych warzywach liściastych.

Spożywanie kwasów omega-3 w naturalnej postaci produktów spożywczych pomoże zachować nam odpowiedni ich poziom w organizmie. Ich poziom można uzupełniać także przy pomocy suplementów diety zawierających kwasy omega-3, dostępnych z łatwością w aptece.