AKTUALNOŚCI


sport_senior

Sport to zdrowie – także dla seniora

8 sierpnia 2017


Nie bez powodu mówi się, że sport jest dobry nie tylko dla ciała, ale i dla ducha. Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Sprawia, że młodniejemy, mamy więcej energii, lepszą pamięć i pozytywne nastawienie.

Nie warto ulegać wymówkom, że kondycja jest za słaba, organizm za stary, pogoda nie sprzyja. Zaczynając od drobnych aktywności możemy wypracować w sobie zdrowe nawyki, które pomogą w pracy nad sobą. Sport to także pretekst do wyjścia z domu, nawiązania relacji towarzyskich – można zapisać się do aktywnej grupy seniorów w okolicy lub po prostu – namówić do wspólnych ćwiczeń sąsiadów i znajomych.

Jaki sport jest dobry dla seniora?

W jesieni życia musimy mieć stałą kontrolę nad aktualnym stanem zdrowia. Niektóre schorzenia ograniczają możliwość wykonywania bardziej wymagających sportów i wzmożonych aktywności fizycznych. Najbezpieczniejsze dla seniorów są dyscypliny lekkie, ale angażujące różne partie ciała. Należą do nic na przykład: gimnastyka, zwykły spacer lub popularny obecnie Nordic Walking, czyli spacer z kijkami, a także pływanie. Ważne jest, aby wysiłek nie obciążał stawów, nie przekraczał możliwości organizmu, a poprawiał jego wydolność i motorykę ruchów. Odpowiednie dotlenienie poprawia pracę wszystkich narządów, wspomaga także pracę mózgu co wpływa korzystnie na pamięć.

Motywacja do działania

Kiedy dopada Cię zwątpienie, pomyśl o polskim biegaczu, który w wieku 80 lat zdobył tytuł mistrza świata w maratonie. Urodzony w latach 30. Jan Morawiec, nie wyobraża sobie życia bez sportu. To dla niego praca nad zdrowiem, nad odpornością, ale także odpoczynek dla ducha – podczas pokonywania długich dystansów rozmyśla nad różnymi sprawami, oczyszczając umysł. Może to jest właśnie recepta na sukces? Aby ćwiczenia traktować nie jako konieczność, ale jako element pracy nad sobą, rodzaj odprężenia i dbania o zdrowie.