AKTUALNOŚCI


witaminy_wzrok

Witamina A – królowa wśród witamin

12 lipca 2017


Witamina A jest nie tylko doskonałym źródłem beta-karotenu, który jest niezbędny, jeśli chcemy mieć zdrowe oczy, ale także przyczynia się do ich prawidłowego funkcjonowania. To nasz najlepszy sojusznik w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy.

W czym tkwi siła witaminy A?

Wokół informacji na temat działania witaminy A narosło wiele mitów. Postarajmy się oddzielić fakty od fikcji.

O oczy nie wystarczy dbać tylko i wyłącznie od zewnątrz. Dieta uboga w produkty zwierzęce i roślinne zawierające witaminę A, zwaną także retinolem oraz prowitaminę A, zwaną beta-karotenem może doprowadzić do upośledzenia wzroku. Organizm każdego z nas codziennie narażony jest na szkodliwe działanie czynników, które zaburzają jego prawidłowe funkcjonowanie. Jakie produkty bogate w witaminę A powinny znaleźć się w naszej diecie?

Aby odpowiednio zadbać o wzrok powinniśmy spożywać jak najwięcej prowitaminy A (to jest beta-karotenu), który przekształca się w takie ilości witaminy A, jakie akurat w danym momencie potrzebuje nasz organizm. Beta-karotenu najwięcej znajdziemy w żółtych i pomarańczowych warzywach. Marchew, pomarańczowa papryka czy dynia zawierają największe ilości tej ważnej witaminy. Nie mniej znajdziemy jej także w mango, morelach, pomidorach, melonach czy pomarańczach i mandarynkach. W profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy dostarczanie organizmowi niezbędnej ilości witamin, zwłaszcza tych naturalnie występujących w pożywieniu, jest niezwykle ważne. Dieta bogata w witaminę A powinna być podstawą. Witaminę A znajdziemy też w tłustych produktach mlecznych, czyli: mleku, śmietanie, jogurtach, serach żółtych, twarogach i margarynie. Bogate w witaminę A są również żółtka jaj, wątróbka i ryby. Witaminy, choć nie dostarczają źródła energii przyjmowane powinny być razem z pokarmem. To, co jemy ma niezwykle ważny wpływ na jakość naszego wzroku. Witamina A doskonale neutralizuje wolne rodniki, tym samym pozwala odbudować białka odpowiedzialne za prawidłowe odbieranie bodźców wzrokowych. To właśnie ona zapobiega osłabieniu wzroku, na przykład tak zwanej kurzej ślepocie, wzmacnia jego siłę. Odpowiada za prawidłowe widzenie o każdej porze dnia i nocy. Tym samym staje się niezbędna dla funkcjonowania i odnowy naszych komórek. Jest bez wątpienia najważniejszą z witamin mającą znaczący wpływ na nasz wzroku. Dieta bogata w witaminę A jest skutecznym sposobem na poprawę ostrości widzenia. Musimy mieć świadomość, że jej niedobór może doprowadzić do powstania owrzodzeń a nawet blizn rogówki.