czerwone_oko

Wylew w oku

26 września 2017

Wylew podsposjówkowy, czyli pęknięte naczynko w oku, to jedna z najczęściej spotykanych dolegliwości naszego narządu wzroku.

Pęknięte naczynko powstaje najczęściej w wyniku tarcia, drażnienia lub uszkodzenia mechanicznego oka. W większości z przypadków to jedynie niegroźny problem kosmetyczny, ważne jednak by nie lekceważyć objawów wylewu i w porę udać się do okulisty.

Pęknięte naczynka w oku – czego to objaw?

Wylew krwi do okna następuje w momencie, gdy delikatne naczynia krwionośne spojówki zostają przerwane i pojawiają się w tzw. białej części oka w postaci niebolesnej, krwistej plamki. Najczęściej do pęknięcia naczynek dochodzi w godzinach nocnych i nie zawsze wiąże się to z groźnymi schorzeniami. Wylew często tworzy się samoistnie i samoistnie też ustępują jego objawy (krew z pękniętego naczynka w oku wchłania się w ciągu 10-14 dni od pęknięcia). Popękane naczynka zwykle nie jest powodem do niepokoju. W przyszłości, by zapobiec takim problemom, powinniśmy bardziej dbać o swoje oczy, sięgnąć po preparaty, które wzmocnią ścianki naszych naczyń. Należy zażywać po suplementy diety, takie jak witamina C, rutyna i rozpuszczalne wapno, które przyspieszają resorpcję, zmniejszając ryzyko kolejnego pęknięcia naczynka i ograniczają tym samym rozmiary wylewu.
Pęknięte naczynko w oko może być też spowodowane nagłym wzrostem ciśnienia krwi (zwykle w wyniku nadmiernego wysiłku fizycznego, śmiechu, kaszlu itd.) i miażdżycy oraz kruchości naczyń krwionośnych (wówczas gdy nasze ścianki nie są na tyle elastyczne i pękają bez powodu, tworząc tzw. pajączki). Wylew podspojówkowy może być objawem noszenia soczewek kontaktowych, reakcją na leki, a także może wiązać się z zaburzeniami krzepnięcia krwi i niedoborem witaminy K, która wspomaga krzepliwość krwi. Również cukrzyca może mieć istotny wpływ na stan naczyń naszych oczu (niebezpieczne są zwłaszcza powikłania po cukrzycy). Z kolei u osób, u których do pęknięcia naczynek doszło w wyniku urazu mechanicznego, powinno przeprowadzić się USG oka, dzięki któremu lekarz będzie mógł stwierdzić, czy wylew nie wiąże się z groźnym odwarstwieniem siatkówki. Badanie pomoże postawić odpowiednią diagnozę i podjąć skuteczne leczenie.

Sposoby na popękane naczynka w oku

W żadnym z opisanych wyżej przypadków wylewu nie powinniśmy stosować kropli obkurczających naczynia! Krople ze świetlikiem, okłady z rumianku i herbaty również nie są wskazane. Należy ostawić przyjmowanie aspiryny. Najbezpieczniej zasięgnąć porady lekarza okulisty, który rozwieje nasze wątpliwości odnośnie przyczyny pęknięć naczynek w oku.