Zaćma starcza – najpopularniejsze objawy

zaćma starczaZaćma starcza pojawia się głównie z wiekiem, jest jedną z najczęstszych odmian choroby oczu jaka dosięga ludzi po 45 roku życia. Objawia się zmętnieniem soczewki, która zbudowana jest z warstw. Warstwy te z kolei z upływem lat nakładają się na siebie, stając się coraz gęstsze. Stąd powstają zmętnienia różnego rodzaju i rozwija się tzw. zaćma starcza. Przez wiele lat potrafimy z nią żyć, póki nie stanie się uciążliwa. A staje się taką jedynie w wypadku, gdy pojawi się w kanale, przez który przechodzi światło, jeśli soczewka zmętnieje poza tym obszarem nie jest odczuwalna.

Czym objawia się zaćma starcza?

Pod pojęciem zaćmy, inaczej zwanej też kataraktą, najprościej ujmując, rozumiemy zmniejszenie przejrzystości soczewki oka lub jej torebki. Mięśnie podtrzymujące soczewkę, które są odpowiedzialne za jej kurczenie się i rozszerzenie, z wiekiem słabną a oko traci akomodację. Soczewka sztywnieje i nie jest zdolna do ponownego odkształcenia się, pomimo prawidłowej pracy mięśni. Początki zaćmy starczej mogą wystąpić już nawet u 40-latków, choć z reguły ujawnia się ona w późniejszych dekadach życia. Objawia się gorszym widzeniem z bliskich i dalekich odległości, nie da się skorygować go za pomocą okularów korekcyjnych. Najczęściej dotyka oboje oczu. W przebiegu rozwoju zaćmy starczej dochodzi najpierw do wzrostu, a następnie do zmniejszenia uwodnienia soczewki, spadku stężenia potasu, wzrostu stężenia wapnia i sodu, zaburzeń metabolizmu białek soczewki i spowolnienia ich syntezy. Zaćma starcza jest najpopularniejszą z form zaćmy nabytej. Soczewka zbudowana jest z torebki, w jej wnętrzu znajduje się jądro i kora. Każdy z tych elementów może ulec zmętnieniu. Wyróżniamy wobec tego 3 rodzaje zaćmy ze względu na lokalizację zmian. W zależności od lokalizacji możemy podzielić ją na zaćmę jądrową (najczęściej spotykaną), korową i podtorebkową.

Jak skutecznie leczyć?

Zaćma starcza należy do najczęstszych schorzeń okulistycznych dotykających osób po 45 roku życia. W konsekwencji nieleczona staje się najczęstszą przyczyną ślepoty. Niestety, do tej pory nie są znane skuteczne metody, które mogłyby pomóc w zapobieganiu katarakty. W żaden sposób nie możemy też jej przewidzieć. Na szczęście, mimo iż zaćma starcza może stać się uciążliwym problemem, w większości wypadków jest uleczalna. Obecnie właściwie wyłącznie operacyjne leczenie (skuteczne i bezpieczne)  przynosi ulgę i pozwala szybko pozbyć się problemu.