Zaćma wrodzona jedną z przyczyn ślepoty

zaćma wrodzonaZaćma wrodzona jest jedną z poważniejszych chorób, nieleczona prowadzi do wielu innych schorzeń, takich jak zaniku gałki ocznej, niedowidzenia, zeza i oczopląsu. Jednocześnie jest też jedną z głównych przyczyn ślepoty.

Czym jest zaćma wrodzona?

Zaćma, znana również pod nazwą katarakta, to schorzenie, w którym soczewka traci swoją przejrzystość. Zaćma wrodzona prowadzi do zmętnienia soczewki i stanowi najczęstszą przyczyną ślepoty (aż 48%). Powstawanie plamek na oku znacząco utrudnia promieniom świetlnym przedostanie się do siatkówki. Co w konsekwencji prowadzi do upośledzenia ostrości wzroku. Im większe zmętnienia na soczewce oka, tym większe pogorszenie ostrości wzroku u chorego.

Zaćma wrodzona to schorzenie soczewki oka, które powstaje już w momencie narodzin. Rozwija się jeszcze w łonie matki lub kilka miesięcy po narodzeniu dziecka. Może jednak zostać rozpoznane dopiero u kilkuletniego dziecka, gdy problemy ze wzrokiem stają się na tyle widoczne, że zauważa je najbliższe otoczenie malucha: rodzice, dziadkowie czy nauczyciele. Najczęstszą przyczyną wrodzonej zaćmy są skłonności genetyczne. Schorzenie to występuje także jako składowa chorób metabolicznych, polegających na niedoborach ważnych dla życia enzymów.

Biała źrenica jest objawem, na podstawie którego najczęściej rozpoznawana jest zaćma wrodzona. Drugim charakterystycznym dla niewidzących dzieci symptomem jest odruch palcowo-oczny Franceschettiego (niemowlę palcem lub kciukiem obu dłoni uciska oczy). Główną przyczyną ślepoty u dzieci jest właśnie zaćma wrodzona. Jednak wczesne wykryta choroba i natychmiastowe operacyjne jej usunięcie powoduje, że pacjenci uzyskają lepszą ostrość widzenia i komfort. To wszystko wpływa na ich dalsze dorosłe życie. Samo operacyjne usunięcie zaćmy nie przyniesie jednak takich efektów, jak prawidłowo i długotrwale prowadzona rehabilitacja.

Rodzaje zaćmy wrodzonej

Rozróżnić możemy kilka rodzajów katarakty, która upośledza zdolność widzenia w zależności od lokalizacji w soczewce oka. Wyszczególnić możemy zaćmę wrodzoną warstwową, jądrową, błoniastą, torebkową przednią i tylną oraz biegunową przednią i tylną.

Zaćma wrodzona – sposoby leczenia

Leczenie zaćmy wrodzonej uzależnione jest od wczesnego wykrycia choroby i natychmiastowego jej usunięcia. Współczesna okulistyka oferuje wiele sposobów leczenia operacyjnego, które polega na usunięciu zmętniałej soczewki. Zaćma wrodzona i sposoby jej leczenia za każdym razem jednak rozpatrywane są indywidualnie. Głównie zależy to od wczesnego wykrycia choroby, natychmiastowego operacyjnego usunięcia zaćmy oraz prawidłowo i przez wiele lat prowadzonej rehabilitacji widzenia z odpowiednim zaopatrzeniem optycznym.