Zamglone widzenie

zamglone widzenieNie rozpoznajesz znajomych na ulicy, czytanie codziennej gazety sprawia Ci trudność, nie odróżniasz kształtów i nie zauważasz otaczających Cię przedmiotów? Masz wrażenie, że patrzysz na świat przez gęstą mgłę, a kolory tracą na intensywności? W żadnym wypadku nie lekceważ tych objawów. Wzrok człowieka jest jednym z najważniejszych narządów, dzięki któremu sprawnie funkcjonujemy. Zamglone widzenie może być symptomem wielu chorób i nie należy go ignorować.

Zamglone widzenie jako objaw zaćmy

Zaburzenia pola widzenia mogą być objawem wielu schorzeń oczu. Zarówno fizjologiczne przemęczenie oczu, kurza ślepota czy zapalenie tęczówek przejawiają się poprzez zamglone widzenie. Obniżenie ostrości wzroku i uczucie patrzenia przez przybrudzoną szybę może pojawić się także przy migrenie, zwykle jest ono jednak przejściowe i szybko mija. Zamglone widzenie może być konsekwencją spędzania wielu godzin przy komputerze w klimatyzowanym pomieszczeniu. Łagodne objawy towarzyszące zapaleniu i zmętnieniu rogówki można skutecznie wyleczyć, niestety zmętnienie soczewki jest procesem naturalnym i nie ma sposobu, aby się przed nim skutecznie ustrzec. Stopniowe bądź nagłe pogorszenie wzroku, ściemnienie i zniekształcenie obrazów, w szczególności w trakcie czytania, może wskazywać na zaćmę. To właśnie ona stopniowo i bezboleśnie pogarsza nasz wzrok i wpływa na normalne życie – dotknięta zaćmą osoba źle widzi, zarówno z bliska, jak i z daleka. Nie da się tego poprawić za pomocą kropli do oczu ani okularów. Ostatecznym i skutecznym  rozwiązanie problemu okazuje się interwencja chirurga.

Jak rozpoznać zaćmę?

Zaćma, zwana inaczej kataraktą, charakteryzuje się stopniowym rozwojem objawów. W rozpoznaniu schorzenia pomagają typowe dla niej symptomy: utrata poczucia kontrastu, zaburzenia w ocenie odległości i utrudnione widzenie w jasnym świetle. Katarakta zaliczana jest do najpopularniejszych chorób oczu, z medycznego punktu widzenia polega na zmętnieniu soczewki, które z kolei prowadzi do zaburzeń ostrości widzenia. Najczęściej dotyka ludzi starszych, ujawnia się zwykle między pięćdziesiątym a sześćdziesiątym rokiem życia. W mniejszym stopniu występuje u osób młodszych (przypadkiem odbiegającym od reguły jest zaćma wrodzona, która jest charakterystyczna dla noworodków). Zaćma związana z wiekiem jest konsekwencją zmian jakie z biegiem czasu zachodzą w organizmie. Nie warto zwlekać z leczeniem, zwłaszcza że choroba ta jest całkowicie uleczalna, a pacjent po zabiegu prawie od razu widzi świat ostro i w pełnych barwach. Jeśli zauważysz u siebie występowanie, któregoś ze wspomnianych objawów, nie wahaj się, skonsultuj z lekarzem i zadbaj o komfort swojego widzenia.