zapalenie_spojowek

Zapalenie spojówek – uciążliwy problem

27 czerwca 2017

Zaczyna się niewinnie. Pieczenie, swędzenie, łzawienie oka, następnie uczucie obecności ciała obcego i delikatne kłucie, często światłowstręt – zapalenie spojówek jest najczęstszą z dolegliwości, jakie dotykają nasze oczy. Schorzenie tak samo często atakuje dzieci, jak i dorosłych. Wywoływane przeważnie przez czynniki alergiczne, ale również bakterie i wirusy skutecznie potrafi utrudnić nam życie. Jak rozpoznać zapalenie spojówek i jak je leczyć?

Zapalenie spojówek – rodzaje i symptomy

Zapalenie spojówek to nic innego jak stan zapalny błony śluzowej, która znajduje się w wewnętrznej powierzchni powieki i pokrywa część gałki ocznej. Gdy dochodzi do stanu zapalnego spojówki naczynia krwionośne wypełniają się krwią, a to powoduje zaczerwienie białka oka i tym samym – obrzęk. To właśnie ze względu na nie zapalenie spojówek często nazywane jest „czerwonym okiem”.

O ile alergiczne zapalenie spojówek nie jest zaraźliwe, to bakteryjne i wirusowe już tak. Przy alergicznym schorzeniu najczęstszym objawem, który pozwala na łatwo jego zidentyfikowanie jest łzawienie, pieczenie i obecność wodnistej wydzieliny w oku. Najczęściej występuje sezonowo lub całorocznie. Jeśli zaś rano, po przebudzeniu nasze powieki są sklejone, a oczy przekrwione, z ropną wydzieliną w worku spojówkowym – możemy przypuszczać, że zaatakowało nas zapalenie bakteryjne. Ten typ infekcji wymaga konsultacji z lekarzem. Często może mieć ostry, nieprzyjemny w skutkach przebieg i utrudniać nam codzienne funkcjonowanie.

Terapia leczenia zapalenia spojówek silnie uzależniona jest od czynnika, który wywołał stan zapalny. Infekcje bakteryjne leczy się antybiotykami aplikowanymi w postaci kropli, maści lub tabletek. Wirusowe schorzenia z kolei najczęściej występują przy szeregu innych infekcji, m.in. przy przeziębieniu czy grypie. W przypadku tego typu zapalenia stosowanie antybiotykoterapii na nic się nie zda. Wizyta u lekarz okulisty pomoże rozwiać nasze wątpliwości co do rodzaju zakażenia i dobrać odpowiednią formę uporania się z problemem.

W przypadku zapalenia bakteryjnego warto czasem odczekać 3 do 5 dni przed udaniem się na konsultacje lekarską – zapalenie bakteryjne jest schorzeniem samoograniczającym się i najczęściej w okresie wspomnianych dni ustępuje samo. Ostry przebieg bakteryjnej infekcji wyleczyć można już w ciągu 5 do 7 dni.

Częste mycie rąk i dbanie o higienę skóry zmniejsza ryzyko zakażenia bakteriami i ogranicza rozwój zapalenia spojówek. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Należy nie dotykać i nie drapać podrażnionego oka, w trakcie infekcji unikać makijażu, nie zakładać wówczas soczewek kontaktowych.

Zapalenie spojówek należy do najczęstszych schorzeń oczu. Dzięki właściwej profilaktyce i higienie jesteśmy jednak w stanie znacznie zmniejszyć ryzyko powstawania zapaleń oraz ich nawrotów.