zmętnienie soczewki oka

Zmętnienie soczewki oka, czyli zaćma

23 stycznia 2017

Zmysł wzroku jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Jego utrata może zaburzyć nasz komfort życia i stać się prawdziwym zagrożeniem. Nie lekceważmy dolegliwości związanych z prawidłowym widzeniem. Jeśli odczuwamy dyskomfort wynikający z pogorszenia wzroku, nie rozróżniamy barw a obraz jest zamglony, nie ignorujmy problemu. Zmętnienie soczewki oka powoduje znaczne ograniczenia w widzeniu, a gdy jego objawy zostaną zbagatelizowane – całkowitą utratę wzroku. Zaćmy można się pozbyć – ratunkiem jest operacja.

Zmętnienie soczewki oka a leczenie

Zaćma to groźne zmętnienie soczewki oka, które w konsekwencji powoduje ograniczenie widzenia, a nawet całkowitą utratę wzroku. To zmętnienie części lub całości soczewki oka, które prowadzi do utraty jej przejrzystości. W konsekwencji powoduje ograniczenie widzenia, a nawet całkowitą utratę wzroku. Choroba zwana też inaczej kataraktą jest jednym z najczęściej występujących schorzeń oka, w naszym kraju zapada na nią prawie co pięćdziesiąta osoba. W grupie najbardziej narażonych na zaćmę znajdują się osoby starsze, po sześćdziesiątym roku życia. Katarakta często wiąże się ze starzeniem organizmu, choć występują także przypadki zaćmy wrodzonej.

Większość osób najczęściej ignoruje początkowe symptomy choroby. Schorzenie takie jak zmętnienie soczewki oka rozpoczyna się często niejednoznaczne. Katarakta może rozwijać się przez kilka miesięcy, a czasem nawet i przez długie lata. Efekt zawsze pozostaje ten sam: pogorszenie widzenia najczęściej obu oczu, ale w różnym nasileniu. Rozwój zaćmy sprzyja podwójnemu widzeniu, dla osoby chorej wyzwaniem zaczynają być proste czynności, takie jak czytanie. Ostrość wzroku zanika, coraz trudniej dostrzec szczegóły i kolory, traci się także zdolności rozpoznawania kształtów i w efekcie chory reaguje jedynie na bardzo ostre światło lub całkowicie traci wzrok. Schorzenie łatwo jest zdiagnozować. Wystarczy udać się na wizytę do okulisty, który po zaaplikowaniu do oczu odpowiednich kropli (spowodują rozszerzenie źrenic) w dużym przybliżeniu obejrzy naszą soczewkę. Gdy ta jest zmętniała, oznacza, że chorujemy na zaćmę.

Kiedy konieczna jest operacja zaćmy?

Katarakta jest chorobą, której nie można zapobiec w żaden sposób. Ani prowadząc odpowiedni tryb życia ani zażywając kropli do oczu. Jest jednak całkowicie usuwalna. Można ją wyleczyć poprzez operację i usunięcie naturalnej, zmętniałej soczewki, a następnie wszczepienie sztucznej. Wymaga to interwencji chirurgicznej. Sam zabieg jest prosty i mało inwazyjny, można go dokonać w każdym stadium choroby. Operacja przeprowadzona w krótkim czasie od rozpoznania zaćmy daje możliwość całkowitego wyleczenia schorzenia i dobrego widzenia praktycznie od razu. Prosty zabieg pozwala przywrócić pacjentowi dobry wzrok i umożliwia  powrót do wykonywania ulubionych czynności.