Życie po operacji zaćmy – jak dbać o oczy?

Zabieg usunięcia zaćmy należy do najczęstszych i jednocześnie do najbezpieczniejszych zabiegów chirurgicznych. Operacja zaćmy pozwala wrócić do normalnego życia i odciążyć nas od problemów jakie powoduje niewyraźne widzenie. Jednak jedynie ścisłe podporządkowanie się do zaleceń po operacji sprawi, że efekt zabiegu będzie zadowalający. Cierpliwość, uważność i regularne wizyty kontrolne po zabiegu pozwolą uniknąć ewentualnych powikłań.

Powikłania po operacji zaćmy – jak ich uniknąć?

Powikłania to rzadkość, zdarzają się jedynie w znikomym procencie przypadków. Jednak by zminimalizować ryzyko ich wystąpienia do zera należy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

• bezpośrednio po operacji należy wystrzegać się pocierania i dotykania oczu (mimo delikatnego swędzenia  i drażliwości oka); opatrunku nie należy też ściągać przez ok. 12 godzin. Oko może przez kila dni swędzieć, być drażliwe.
  •  po zabiegu usunięcia zaćmy pacjenci nie mogą prowadzić żadnych pojazdów mechanicznych; dla bezpieczeństwa jazdy samochodem należy unikać przez okres min. tygodnia.
  •  podobnie jak w przypadku  innych zabiegów, spożywanie alkoholu w dwóch pierwszych tygodniach po zabiegu nie jest wskazane. Alkohol może znacznie opóźnić proces gojenia i nie powinny być mieszany z lekami.
  •  podczas pierwszych 24 godzin od operacji można powrócić (jeśli lekarz nie zaleci inaczej) do większości codziennych czynności. Przez okres około 6 tygodni (zwanych okresem pooperacyjnym) kategorycznie zabroniony jest jednak wysiłek fizyczny (zarówno amatorski, jaki i zawodowy). Należy unikać w szczególności dźwigania ciężkich przedmiotów, gwałtownego schylania się – może to zwiększyć ciśnienie wewnątrz gałkowe. Wskazane są natomiast spacery.
  •  nie należy zaciskać powiek ani uciskać gałki ocznej, należy dbać o higienę okolic oczu, nie stosować żadnych środków do przemywania okolicy gałki ocznej; unikać makijażu w okresie rekonwalescencji i nie stosować kosmetyków, które często podrażniają oczy oraz mogą wpłynąć na proces gojenia się.
  •  im bardziej będziemy mobilizować wzrok do współpracy, tym lepsze będą efekty zabiegu – należy czytać niedługie teksty i oglądać telewizję, ale nie więcej niż kilka godzin dziennie. Okres 6 tygodni po operacji powinien być czasem regeneracji i odpoczynku dla naszego wzroku.

Oko powinno w pełni wyzdrowieć w ciągu pierwszego miesiąca. W okresie tym mózg będzie nadal uczył się współpracy z nową soczewką wewnątrzgałkową. Oczywiście u każdego pacjenta rekonwalescencja po usunięciu zaćmy może przebiegać inaczej, dlatego tak ważne są wizyty kontrolne u lekarzy. Jeśli w okresie pooperacyjnym zauważymy zaczerwienie czy obrzęk, wyciek ropny a nawet krwawienie, ból gałki ocznej czy podwyższoną temperaturę ciała utrzymującą się jakiś czas, powinniśmy niezwłocznie udać się do lekarza.